fridainnz.blogg.se

Tiden går fort!

Publicerad 2012-08-20 09:37:07 i Allmänt,

Det är idag FYRA veckor sen jag flög från Landvetter idag. Det känns inte som fyra veckor, max två! Tiden går så sjukt fort! Blir stressad när jag tänker på det, allt går så fort och man vill göra så mycket och se så många platser! Ska skriva en lista på vad jag vill göra så kanske det blir enklare.
 
De här veckorna har gått bra, jag trivs verkligen med familjen och börjar lära känna allt fler andra au pairer att vara med på fritiden! Har fått hemlängtan ibland såklart, efter en dålig dag när man har gått och lagt sig kan man känna sig rejält ensam!
Det är så konstigt när man tänker på det, för det känns inte som att jag är på andra sidan jorden. Man kan hålla så bra kontakt med alla, tack internet! Det är också rätt likt Sverige, maten är typ likadan till exempel. Och det känns inte så konstigt att prata engelska hela tiden, man vänjer sig rätt fort vid det, trots att svenska ord kan smyga sig in lite här och där..
 
Här kommer en liten lista över olika observationer:
 
- Säg att man ska köpa något i en affär (typ chocklad, omnom!), då är standard frasen från kassörskan/ kassören "Hi, how are you?". Ska man svara OCH fråga tillbaka? Eller inte? Varför inte bara "Hi"? Detta kan jag störa mig på, tar alltför lång tid att svara på allt det, hehe...
- Folk säger artiga ord som "please", "sorry", "thank you", osv. väldigt ofta. Det är väl trevligt, men blir förvirrad av det ibland, förväntar sig folk ett svar eller inte?
- Husen är dåligt isolerade och väldigt kalla. Fast tror att jag börjar vänja mig vid det nu.
- Vädret kan ändras hur snabbt som helst! Solsken och klarblå himmel på morgonen, 10 minuter senare störtregnar det. Folk här är beroende av väder hemsidor.
- Det regnar mycket här.
- De har trafikljus ÖVERALLT! Fast detta tycker jag är roligt, är man längst fram försöker man alltid tävla mot de andra, haha, fjantigt men kul!
- När vi nu pratar trafik så är här seriös brist på hastighetsskyltar av någon anledning. Men det är 50 km/h i städer, så jag antar att det är det där jag kör..
- De har samma mått som oss (förutom dl-måttet) vilket är grymt skönt!
- På barerna när man går ut så finns det inga garderober. Inga alls. Inte någonstans. Brudarna går runt i minimala kjolar utan jacka. Visst, här är ingen direkt kall vinter, men så varmt är det inte. Men det ska jag med göra nästa gång, fick ha jackan och min tjockare tröja hängande över armen hela natten i lördags. Antar att man får dricka mycket innan så fryser man inte, haha!
 
Det var väl allt jag kom på som kunde vara någorlunda interessant just nu.
Inser nu att det är tisdag hos er, så fyra veckor stämmer inte riktigt... Men det är måndag här i alla fall.
Puss!
 

Kommentarer

Postat av: Linn

Publicerad 2012-08-20 10:19:40

Neheduu. Vi ligger före så dom har fortfarande måndag ;)

Svar: Kom på det... Tänker som att vi är i Sverige, men det är ju tvärtom nu. ;)
Frida Andersson

Postat av: jaw

Publicerad 2012-08-20 12:51:29

asså jag måste aäga att det känns löjligtbra att de finns blogg å sånt så jagfår veta vad du gör :PPP heheh pussssis!

Svar: Haha, och så att jag kan se vad du gör! ;) Utan internet hade jag blivit galen! <3
Frida Andersson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida Andersson

Hej hej hej hej! Hej! Jag är en 19-årig tjej från Sverige som vanligtvis bor i lilla Frillesås, men för tillfället befinner jag mig i Auckland, Nya Zeeland. Här skriver jag om min vardag som Au pair då jag tar hand om två pojkar på 3 och 5 år, och allmänt om hur det är att leva på andra sidan jorden! Enjoy.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela