fridainnz.blogg.se

Raglan och Waitomo

Publicerad 2012-12-03 07:28:04 i Allmänt,

Där har jag då alltså spenderat min helg!
 
Kollar man på en karta ser det ut så här:
 
Har haft en jätte bra helg! Älskar att åka runt och göra nya saker hela tiden. Så vi (jag, merle och Nina) kom till Raglan vid 2-3 tiden på lördagen, det är en liten surf-stad/by på väst kusten. Var mysigt, väldigt luuuugnt.
Vårt hostel var jätte bra, fanns hängmattor, spa pool, kajaker man kunde låna gratis, och så kunde man hyra surfbrädor och våtdräkter! Vilket vi gjorde, så nu är jag surf proffs! Var jätte kul, men jätte svårt. Kom upp på knäna några gånger, och fötterna en gång i typ en millisekund.
 
Surf bilen.
Vädret hade ju kunnat vara bättre som ni kan se, men inte mycket man kan göra åt den saken. Riktigt snygga var vi i våra våtdräkter!
 
Sen när vi kom tillbaka blev det spa bad och vin, mat och sen utgång på den enda "klubben" som fanns i stan, en liten bar så klart. Så då blev det partyyyy!
Den über coola klubben!
 
På söndagen regnade det, så vi beslutade oss för att åka direkt till Waitomo istället för att paddla kajak. Så var där ungefär 1,5 timma innan det startade, var ju något trötta så det var ju perfekt att sova i bilen en stund då. Sen blev det Black water rafting! Det var jätte coolt! Lysmaskarna var så himla vackra, och massa fräcka grott formationer. Och så är jag så stolt över mig sjäkv som spenderade två timmar i en grotta utan att få panik, kröp till och med igenom smala gångar. Men det var jätte roligt!
 
Inte min bild, men typ så här såg det ut! Fast vi var inte i en båt, vi låg på gummi ringar, simmade i det is kalla vattnet, eller gick/kravlade på grott marken.
 
Lysmaskar är ju rätt roliga fick vi lära oss, de lever som en larv/mask/något och lyser i ungefär nio månader, sen blir de en puppa och till sist en insekt som liknar en mygga. Denna insekt har ingen mun vilket ganska självklart leder till att den inte kan äta, så den dör av svält efter typ tre dagar. Så då parar de sig och lägger ägg, sen flyger de upp mot "stjärnhimmeln", fastnar i trådarna från de andra lysmaskarna och blir uppätna.
Om den nu inte svälter ihjäl innan dess. Låter ju något meningslöst om ni frågar mig, haha.
 
Sen åkte vi hemåt! Så har vart en braaaaaa helg! Kul att pröva på två helt nya saker.
 
Fick till och med tänt ett advents ljus! Haha, Merles nånting skickade ner denna, rätt gulligt ändå! Fast alla frågade vem det var som fyllde år.
Trötta tjejer.
 
Hoppas att ni alla har haft en bra helg och en mysig första advent!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida Andersson

Hej hej hej hej! Hej! Jag är en 19-årig tjej från Sverige som vanligtvis bor i lilla Frillesås, men för tillfället befinner jag mig i Auckland, Nya Zeeland. Här skriver jag om min vardag som Au pair då jag tar hand om två pojkar på 3 och 5 år, och allmänt om hur det är att leva på andra sidan jorden! Enjoy.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela